Friday, March 4, 2011

Där borta i tiden

Dr Einsteins rumstid ligger stilla.

Som ett rovdjursspår i nysnö.

Min tid rör sig. Som snörök.


I rumstiden finns en grå handstickad tröja

med något slags knappar av tenn

som jag faktiskt avskydde



Min småskoletid var inte helt

lämpad för ett liv som eftertänksam poet.

Den var en grundkurs för koncentrationslägret.



Den fromma lärarinnan,uppbragt,rycker

i den alltför hjälplöse lille pojkens

blonda hår

tills den vita hårlösa fläcken färgas av blod.


Allt det såg jag på nära håll

Och därav min djupa övertygelse

att all snö har sitt ursprung i Helvetet

1 comment:

  1. "all snö har sitt ursprung i helvetet"

    skulle stå sig bra också som ett epigram.
    Lysande!

    På tal om potentiell ondska skriver fd Oxford-filosofen Jan-Olov Bengtsson intressant om Datalagringsdirektivet på sin hemsida här:

    http://janolofbengtsson.wordpress.com/2011/03/10/sverigedemokraterna-och-datalagringsdirektivet/

    ReplyDelete