Wednesday, December 18, 2013

En upphovsrättsfråga



En läsare frågar i en kommentar om man har rätt att publicera essäer och artiklar,publicerade i periodisk press,t.ex. tidningar i samlingsvolymer,s.k. klippböcker ,utan att fråga om tillstånd.

Jag har aldrig bett om tillstånd för mina svenska men iakttar att det tydligen är noga med detta i engelskspråkig litteratur. I Tyskland har jag aldrig haft något problem.

Det vore tacknämligt om någon av mina bloggläsare som- till skillnad från mig - verkligen kan upphovsrätt ville yttra sig.

2 comments:

  1. Tack för svaret.

    Nu låter det som om jag besvarar min egen fråga, men bekräftan från dig var i alla fall bra i sammanhanget. -- Som jag antydde i frågan så är det ju så i vårt land, och i Europa (men ej i USA före 1989), att man som författare automatiskt har ideell rätt till sina texter. Så att man alltså inte behöver be om tillstånd av de tidningar texterna varit i om man antologiserar texterna.

    Grunddokumentet är Bernkonventionen av år 1904. Den kom att gälla i kontinentala Europa (men ej i USA och England, inte omedelbart). Den gav författaren den ideella rätten. I USA och England hade man redan begreppet "copyright", vilket krånglade till det. Men sedan 1989 gäller Bernkonventionen även i USA.

    Så där ja, nu ska jag gå och klippa ihop en bok.

    ReplyDelete
  2. Hej och ursäkta att flikar in mig i denna kommentarssidan, men jag vill höra av mig för att tacka för den underbara, fantastiska "Elegi över en död labrador" som jag nyligen läst och läser varje dag. Den ger mig så mycket och nya tankar väcks för var gång. Min labrador avlivades för ca 2 veckor sedan så jag är i stor sorg. Och kan givetvis inte låta bli att gråta lite när jag läser den , men jag vet att det kommer att bli bättre. Stort Tack, från Annika

    ReplyDelete